Jag undrar: Om vänskap

Hur vet man att man är någons vän?

Jag såg gårdagens avsnitt av "Beck - Pojken i glaskupan", som hade ett litet vänskapstema med diverse komplikationer. Det fick mig att fundera lite. Jag tänkte på en del personer jag känner och som jag gärna kallar mina vänner, men som man ändå aldrig känner. De som man kan prata med ganska ofta och ändå inte veta något om.

"- Vad pratar ni om då?" kanske du undrar. Det undrar jag med. Hur går det till när man pratar med någon flera gånger i veckan och helt plötsligt får veta att den har rest utomlands eller är hos moster Greta i Knäckebrödhult. Visst, det är ingen stor grej, men hur kan man ha missat att prata om en grej som varit planerad veckovis i förväg?

Vad vet man då om varandra? Om en del vänner vet man konstiga saker. Hur de ser ut när de sover, deras mammors matvanor, hur det går för deras lillebror i skolan. Man har träffat deras släkt och andra vänner, pojk och flickvänner, mostrar och fastrar, kusiner och hela konkarongen. Man vet vad de tänker, man gissar svaret innan frågan är ställd. Man kan deras rutiner, deras vanor och kanske delar man några intressen också.

Men ändå vet man ingenting. Vem är du?

Vems vän är jag? För vem har jag glömt att berätta om mina planer, mina utlandsresor och besök på långt håll? Vem är jag? Vem saknar mig i detta nu?

Ärligt talat vet jag inte. I nöden prövas vännen. Jag har aldrig varit i nöd, så jag vet inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback