Måndag och LABCDE

Idag är det måndag. Ny kurs, nya föreläsningar, men samma skola som förut. Några nya klasskompisar, men annars som vanligt. Jag fanns med på uppropslistan och det var ju trevligt. Först trodde jag att jag hade fallit ur eftersom det var några poäng som blivit "bortglömda". Men nu är de på plats i registreringen. Det är bara terminsnumret som ska ordnas nu.


Hade ett givande samtal med Peter efter föreläsningen. Vi hann gå igenom det mesta som är viktigt i livet på en halvtimme. Inte illa. Trevligt att få lufta lite tankar ibland.


Ikväll är det AB-kväll med ambulansteamet. AB står för "Airways" och "Breathing" och är två av stegen i LABCDE-konceptet som vi ska jobba efter. Bokstäverna står för Location, Airways, Breathing, Cirkulation, Disability och Exposure. Det är kort sagt den ordning man ska jobba efter vid ett omhändetagande. Säkra läge, fria luftväg, kontrollera/assistera andning, upprätthålla cirkulationen (med t ex förband, chockläge, infusion, osv), kontrollera medvetande och sedan (hel)kroppsundersökning.


Det blir ju spännande. Vi hade Trauma-kväll förra månaden och "vår" läkare pratade om effekter av våld mot kroppen och annat spännande. Det är ju ganska teoretiskt, men ikväll kanske det blir lättare att diskutera eftersom det går att relatera mer till praktik. Hoppas på att det blir några praktiska övningar inför säsongen så man inte är helt ringrostig på det praktiska den dagen det händer nåt.


Jag kan ju passa på att göra reklam för min hemsida
www.sjukvardare.tk där mer om LABCDE finns beskrivet. Jag är rätt nöjd själv.


Må väl allesammans!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback