En annan tanke

En tanke jag har haft länge har varit att satsa lite mer på att jobba med evenemangssjukvården. Jag glodde på Blocket.se igår och hittade en Mercedes ambulans från 1998. Pris: 20.000. Naturligtvis var jag tvungen att räkna lite på det:

Kostnader:
20.000 (bil)
60.000 (utrustning)
100 /tim (bensin, m.m.)
100 /tim (utrustning)

Intäkter
500 /tim

Detta ger:
(20.000+60.000) / (500-100-100) = 266.66 timmar / 40 = 6,66 heltidsveckor innan det går +/- 0 (break even point).

Då det går 52 helger på ett år blir det drygt 5 timmar per helg (266.66/52). Låt säga att man är ute varannan helg (under vintern lär man ju inte hitta många evenemang) blir det alltså två års jobb.

Naturligtvis är detta en glädjekalkyl eftersom jag inte har räknat med allt dyrt som försäkringar, underhåll av bilen, avgifter, skatter och annat jobbigt. Men kontentan i det hela är att ingeting är omöjligt.

I vilket fall kan man drömma lite. Det som är drivkraften bakom tanken är att det skulle kunna fungera. Exemplen stavas bland annat LA-Teamet och Ambulansservice. Det finns massor med fler, men jag orkar inte lägga ut länkarna. Kolla på sjukvardare.tk istället om du är intresserad.



Den ursprungliga tanken är ju att flänga på konserter, konvent, idrottstävlingar och såna saker, precis som Röda Pluset gör. Men med den viktiga skillnaden att det här inte är stelbent. Viktigt att poägtera.

Det skulle ge ett break even tidigare. Beroende på hur hårt man vill gå ut från början kan man få det hyfsat billigt. Jag räknar på att utrustningen skulle gå på sex tusen ungefär om man räknar på ny-pris för allt. Till det kommer kläder och annat. Man kan ju tänka sig sponsorer och begagnat också = billigare. Men man måste hitta någon att jobba med och jag vet inte vem som är lika knäpp som jag och vill testa. Hör av dig om du känner att det skulle kunna vara du ;-)



Ja, man får skratta åt detta eller uppgivet skaka på huvudet. Åt att jag ens orkar bry mig om att räkna på det. Jag vet ju själv att det aldrig blir så, men man kan inte låta bli att ha visioner.

Kommentarer
Postat av: Julia

Hehe, jag är på. Får jag provköra tuttaxin då?

Postat av: Arne

Klart du får =)

2007-03-24 @ 09:56:34
URL: http://www.arnering.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback